Fotograf/Källa: AMF Fastigheter/MOOD Stockholm

Med slow fashion som filosofi vill grundarna till hållbarhetsbutiken #InspoSTHLM förändra synen på vad det innebär att köpa hållbart mode och design. Efter en snabb utveckling hos testplattformen The Lobby tar de steget över Regeringsgatan till en egen butik i MOOD Stockholm.

Med en mix av hållbar nyproduktion och handplockade second hand-produkter, presenterar #InspoSTHLM ett unikt sortiment som lockat till sig en helt ny målgrupp för den här typen av varor. De samarbetar med flera olika organisationer för att lyfta in deras produkter i ett noga utvalt sammanhang och kombinerar dem med hållbara, nytillverkade alternativ. Något som leder till både ökad försäljning för deras samarbetspartners och att fler får upp ögonen för hållbar konsumtion inom den cirkulära ekonomin.

Bakom idén står mor- och dotterteamet Annette Lind-Adamsson och Anna Takahashi som båda drivs av att få utforska cirkulära affärsmodeller: hur prylar kan hyras och bytas ut, återanvändas, uppgraderas, lagas och re-designas på ett kreativt inspirerande sätt och som sedan presenteras i ett nytt sammanhang.

Second hand har ju verkligen bara börjat och det är roligt att få lyfta in det i “finrummen”. Vissa kunder kanske aldrig skulle få för sig att sätta sin fot i en second hand-butik men med #InspoSTHLM kan vi visa att det inte behöver vara så svart eller vitt. Vår verksamhet ger dessutom kunden ett nytt erbjudande. Utöver hållbar shopping erbjuder vi även rådgivning av en second hand-stylist, skräddartjänster direkt i butiken samt workshops om yttre såväl som inre hållbarhet, säger Annette Lind-Adamsson.

Det var efter ett besök på en känd svensk inredningsmässa som idéarbetet om en egen hållbar designmässa påbörjades. Resultatet blev istället #InspoSTHLM som började sin resa i januari 2019 i The Lobby i Stockholm, AMF Fastigheters testplattform för framtidens handel. Här fick de testa hur konceptet togs emot av målgruppen och hur affären kunde vidareutvecklas.

Vi ville öppna upp för en cirkulär destination och det var precis vad vi gjorde. När vi läste att The Lobby skulle öppna på Regeringsgatan i Stockholm var vi snabba att ta kontakt med dem. Det centrala läget i kombination med att vi lagt ner mycket tid på presentation och möblemang är framgångsfaktorer som gjort att vi har vunnit över många second handskeptiker som istället blivit återkommande kunder. Vi är övertygade om att detta butikskoncept tillhör framtidens handel, säger Annette Lind Adamsson.

Det känns väldigt kul att få välkomna #InspoSTHLM till MOOD Stockholm efter deras framgångsrika resa i The Lobby. Deras hållbara och kreativa erbjudande är ett bra komplement till våra befintliga butiker och vi ser fram emot att fortsätta följa deras utveckling här, säger Annika Ljungberg, marknadsområdeschef för MOOD District på AMF Fastigheter.

#InspoSTHLM öppettider:
Vardagar: 10-19
Lördagar: 10-18
Söndagar: 11-17

För mer information kontakta:
Tina Landelius, presskontakt, AMF Fastigheter
E-post: tina.landelius@amffastigheter.se
Tel: 0722 - 35 32 69

Om MOOD Stockholm
MOOD Stockholm är en urban mötesplats belägen i centrala Stockholm. Med en unik butiksmix på ett 50- tal butiker, flertalet populära restauranger och mötesrum har handelsplatsen utvecklats till en självklar mat-och shoppingdestination som satt hela området på kartan sedan öppning 2012. I den brokiga och levande miljön kan man njuta, shoppa, umgås och arbeta under en stor del av dygnets alla timmar. Mood Stockholm är helt enkelt en modern stad i staden. Läs mer om Mood på http://moodstockholm.se.


Relaterade bilder



Kontakt


Tina Landelius

Presskontakt

tina.landelius@amffastigheter.se

0722-35 32 69

Annika Ljungberg

Marknadsområdeschef

annika.ljungberg@amffastigheter.se

08-600 68 17

Caroline Sjöblom

Marknadsansvarig

caroline.sjoblom@amffastigheter.se

08-600 68 25

Pressjour (utanför ordinarie arbetstid)

press@amffastigheter.se

0738-36 34 50